SFATURI DE LA NUTRIȚIONIȘTI ÎN PERIOADA DE POST

Creștinii ortodocși și greco-catolici se află de o săptămână în Postul Paştelui, cel mai mare și greu post de peste an, care durează 40 de zile. Anul acesta, postul a început din 19 februarie şi va lua sfârşit pe data de 7 aprilie. Deși mulți dintre români țin Postul și profită de varietatea de preparate alimentare vegetale, afișate pe rafturile supermarketurilor, puțin dintre aceștia cunosc faptul că, în realitate, nu toate produsele de post sunt sănătoase, spun nutriționiștii. Între acestea, se numără crenvurştii din soia, pateurile vegetale, caşcavalul vegetal sau sărăţelele. În locul acestor preparate, medicii nutriționiști îi sfătuiesc pe cei care postesc, să se orienteze către alte produse, cum ar fi frunzele verzi, ştevia sau loboda, seminţele, nucile, plantele leguminoase sau fructele.

Iren Alexoi, nutriționist:

Bineînțeles că lumea încercă să-și cumpere alimentele care sunt gata preparate. Dar nu le recomand. Sau dacă totuși optăm pentru aceste tipuri de pateuri sau crenvuști ar trebui să citim foarte bine etichetele. O să fim surprinși că sunt foarte multe substanțe chimice pe care nu le cunoaștem sau le regăsim pe cele care știm deja că sunt toxice, coloranți, acel roșu de coșenilă, care dă o culoare plăcută preparatului, dar este un extract dintr-o furnică. Și atunci ar fi bine să optăm pentru alimente pure crude pe care să le gătim noi acasă

Postul este benefic pentru organism, mai ales după perioada sărbătorilorde iarnă în care multe persoane consumă alimente grele în cantități mai mari. Nutriționiștii ne sfătuiesc însă să consumăm alimente care se găsesc în piețe, dar și cele aduse din alte țări, cum ar fi avocado.

Maria Varga, nutriționist-dietetician:

În primul rând recomand alimentele care se găsesc în piețe, cum ar fi ridichi, salată verde, ceapă verde, alimente care ajută foarte mult în această perioadă după iarnă. Ajută la detoxifiere, aduc foarte multe vitamine, minerale. Faptul că a început postul înseamnă și o înfrânare de la alimente în general, cu atât mai mult de la cele care ne plac foarte mult, nu doar de la produsele animale. Recomand să mănânce fiecare din acele surse pe care le are la îndemână. Este foarte important să existe o diversitate a alimentelor, dar în această perioadă nu sunt foarte multe alimente disponibile pe piață, așa că ne limităm la ceea ce avem. Dar într-un anumit procent de la 10 până la 20 % putem să consumăm și alimente din alte țări, aduse de departe, cum ar fi avocado, care este un aliment foarte sănătos

În ceea ce privește copiii, nutriționiștii consideră că nu există niciun risc alimentar pentru aceștia dacă ţin postul de mici, iar părinţii sunt modele importante pentru copii la capitolul alimentaţie sănătoasă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *